مطالعه گروهی چیست؟

مطالعه گروهی چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 2 دقیقه

مطالعه گروهی، یکی از رویکردهای نوین و تاثیرگذار در فرایند یادگیری است که با هدف تقویت تعاملات و تبادل دانش بین شرکت‌کنندگان شکل می‌گیرد. در این محیط پویا، افراد با گرد هم آمدن و به اشتراک گذاری اطلاعات، تجربیات و دیدگاه‌های خود، علاوه‌بر افزایش دانش فردی، به تقویت مهارت‌های ارتباطی و همکاری گروهی خود نیز […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 08 / 12 / 1402

توضیحات

مطالعه گروهی، یکی از رویکردهای نوین و تاثیرگذار در فرایند یادگیری است که با هدف تقویت تعاملات و تبادل دانش بین شرکت‌کنندگان شکل می‌گیرد. در این محیط پویا، افراد با گرد هم آمدن و به اشتراک گذاری اطلاعات، تجربیات و دیدگاه‌های خود، علاوه‌بر افزایش دانش فردی، به تقویت مهارت‌های ارتباطی و همکاری گروهی خود نیز کمک می‌کنند. اما آیا می‌دانید که مطالعه گروهی چیست و چه تاثیری بر یادگیری دارد؟ ما در این مقاله از بهترین دبیرستان دوره اول دخترانه منطقه 3 تلاش خواهیم کرد تا در ادامه به بررسی دقیق مطالعه گروهی و مزیت‌های فراوانی که این روش درس خواندن به‌همراه دارد، بپردازیم.

مطالعه گروهی چیست و انواع آن کدام است؟

به تشکیل گروه‌های کوچک به منظور مطالعه و درمیان گذاشتن نظرات در مورد یک مبحث آموزش و یا درسی را مطالعه گروهی می‌گویند. در مطالعه گروهی معمولا افراد از یک رشته تحصیلی یا یک کلاس دور هم جمع می‌شوند و یک گروه مطالعاتی را برای پیشبرد اهداف خود تشکیل می‌دهند. البته ذکر این نکته مهم است که لزومی ندارد که افرادی که برای داشتن مطالعه گروهی دور هم جمع شده‌اند یکدیگر را بشناسند، بلکه مهم داشتن هدف و برنامه درسی مشترک است. در یک مطالعه گروهی افراد به طور مرتب با یکدیگر ملاقات دارند و نظرات و نکات خود را در مورد مطالب و موضوعات درسی را برای یادگیری بیشتر با یکدیگر در میان می‌گذارند. مطالعه گروهی می‌تواند به دو صورت رسمی و غیررسمی باشد. مطالعه گروهی غیررسمی توسط دوستان و افرادی که یکدیگر را می‌شناسند، جهت آماده شدن برای امتحانات برگزار می‌شود. اما مطالعه گروهی رسمی توسط اساتید یا مسئولین دانشگاه و مدارس برای پیشبرد یک پژوهش یا مطالعات گروهی انجام می‌شود.

تاثیر مطالعه گروهی بر یادگیری عمیق

پس از پاسخ به سوال مطالعه گروهی چیست نوبت به بررسی تاثیر مطالعه گروهی بر یادگیری عمیق می‌رسد. انجام مطالعه گروهی علاوه‌بر اینکه روند و فعالیت مطالعه را به امری لذت‌بخش تبدیل می‌کند، به‌طور شگفت انگیزی بر روی بهبود و تسریع روند یادگیری عمیق تاثیرگزار است. بر اساس تحقیقاتی میدانی انجام شده در وب‌سایت Frontiers، حدود ۹۷ درصد از دانش آموزانی که در مطالعه گروهی شرکت کرده‌اند، اعتقاد داشته‌اند که مطالعه گروهی باعث شده است که فرایند یادگیری عمیق‌تر شود و همچنین سرعت یادگیری نیز برای آن‌ها بیشتر شده است. در یک مطالعه گروهی بحث و تبادل نظر امری کاملا طبیعی است و این تبادل نظر و بحث باعث می‌شود که مطالب از زوایای جدیدتری دیده شوند و به طبع عمق یادگیری نیز افزایش پیدا کند. نکته مهمی که برای افزایش یادگیری عمیق در مطالعه گروهی باید مد نظر قرار داد انتخاب افراد مناسب برای دستیابی به این هدف است.

۶ مزیت مطالعه گروهی

مزیت مطالعه گروهی چیست؟ آیا مطالعه گروهی باعث پیشرفت درسی می‌شود؟ در یک پاسخ کوتاه به این سوال باید گفت بله، مطالعه گروهی اگر به شیوه درست و با افراد مناسب برای رسیدن به یک هدف مشترک پیش رود، دارای مزایای بسیار زیادی است. پس در ادامه به بررسی مزایا و پاسخ به اینکه مزایای مطالعه گروهی چیست می‌پردازیم:

1. ایجاد نظم و انضباط

یکی از سختی‌های مطالعه به‌صورت فردی مواجه شدن با تنبلی و اهمال‌کاری است. وقتی فرد هیچگونه نظم و انظباطی در درس خواندن نداشته باشد مدام زمان درس خواندن را به بعد موکول می‌کند. اما در مطالعه گروهی با توجه به حضور افراد دیگر و وجود یک برنامه مشخص برای یک برنامه درسی، افراد سعی بر حفظ نظم در درس خواندن و هماهنگ شدن با سایر اعضای گروه دارند. بنابراین با وجود مطالعه گروهی دیگر بهانه‌ای برای فرار از درس وجود ندارد.

2. افزایش انگیزه در درس خواندن

در پاسخ به این سوال که مزیت مطالعه گروهی چیست می‌توان به ایجاد و افزایش انگیزه در مطالعه و درس خواندن اشاره کرد. مطالعه گروهی به شکل‌گیری و ایجاد یک حس رقابت بین افراد یک گروه مطالعاتی منجر می‌شود که به‌دنبال آن باعث افزایش انگیزه برای افراد می‌شود. وجود رقابت برای پیشرفت و جا نماندن از مطالب درسی یک انگیزه قوی برای مطالعه بیشتر در مطالعه گروهی است.

3. افزایش یادگیری و درک بهتر مطالب

یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت و مهم مطالعه گروهی افزایش یادگیری و درک بهتر مطالب درسی است. در یک مطالعه فردی ممکن است بخشی از مطالب به هر دلیلی درک نشود، اما در مطالعه گروهی افراد با به اشتراک گذاشتن سوالات و مشکلات در موضوعات مختلف و دریافت کردن پاسخ و آموزش آن از سایر افراد شرکت کننده در مطالعه گروهی به درک کاملی از مطالب درسی خواهند رسید.

4. لذت‌بخش شدن فرایند یادگیری

درس خواندن برخی از مواقع می‌تواند برای دانش‌آموزان کسل کننده باشد اما مطالعه گروهی با ایجاد یک فضای تعاملی و بر پایه یادگیری دسته‌جمعی فرایند مطالعه دروس را به یک کار لذت‌بخش و گروهی تبدیل می‌کند.

5. کاهش اضطراب و استرس در مطالعه گروهی

بعضی از دانش‌آموزان به‌دلیل توجه بیش از حد به نتایج امتحان در طول مطالعه دچار استرس و نگرانی می‌شوند که این استرس بر عملکرد آن‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت و آن‌ها را از کسب نتیجه دلخواه دور خواهد کرد. اما حضور در یک جمع دوستانه با هدف یادگیری و مطالعه گروهی باعث کاهش چشمگیر میزان استرس و اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود.

6. یادداشت برداری بهتر در مطالعه گروهی

یکی از نکات مهم برای موفقیت در امتحان، یادداشت برداری و خلاصه‌نویسی در طول فرایند مطالعه است. در یک مطالعه فردی افراد تنها با یادداشتهای خود و یک طرز نگاه خود با مسائل روبرو می‌شوند. اما در مطالعه گروهی می‌توان از یادداشتهای افراد شرکت‌کننده و دیدگاههای مختلف آنها را در مورد یک مسئله بهره برد. بنابراین مطالعه گروهی باعث تکمیل یادداشتها و به دنبال آن افزایش دانش و آمادگی بیشتر برای امتحان می‌شود.

چگونه جلسات مطالعه گروهی را بهینه کنیم

مطالعه گروهی

پس از اینکه فهمیدیم مطالعه گروهی چیست و چه مزایای شگفتانگیزی بر یادگیری عمیق و بهبود سرعت یادگیری دارد حالا نوبت به ایجاد شرایطی برای بهینه کردن مطالعه گروهی و دستیابی به بازده حداکثری از آن است.

برای بهینه‎تر کردن فضای مطالعه گروهی نباید گروه را خیلی بزرگ کرد. برای دستیابی به یک مطالعه گروهی سه تا چهار نفر می‌تواند بسیار ایده آل باشد. هرچقدر که تعداد افراد شرکت کننده در یک مطالعه گروهی کمتر باشد، ایجاد هماهنگی و برقرار ارتباط بسیار راحتتر است.

افرادی که برای مطالعه گروهی انتخاب می‌کنید باید جز افراد سخت‌کوش و متمرکز باشند و مانند شما دارای هدفهای مهمتری در بحث درس خواندن باشند و تنها هدف آنها قبول شدن در امتحان پیش رو نباشد.

پس اینکه افراد مناسب و با تعداد مناسب برای مطالعه گروهی انتخاب کردید، نوبت به برنامه‌ریزی و سازماندهی گروه می‌رسد. باید طبق یک برنامه از پیش مشخص شده تمامی افراد گروه بدانند که چه درسی و چه موضوعی باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد. داشتن برنامهریزی منسجم در پیش بردن اهداف و یادگیری بیشتر بسیار کمک کننده است.

مکان مطالعه گروهی بسیار مهم است و باید یک مکان و محیط بسیار کم سروصدا و مناسب مطالعه را انتخاب کنید تا هرگونه حواس پرتی در طول زمان مطالعه جلوگیری شود.

همچنین افراد شرکت کننده در مطالعه گروهی باید آن را مانند یک امتحان شفاهی در نظر بگیرند و با آمادگی کامل و مطالعه وارد جلسه مطالعه گروهی شوند. در این صورت افراد بیشتر به بررسی و بازنگری نکاتی که به‌طور کامل یاد نگرفتهاند می‌پردازند. 

پس از پایان جلسه مطالعه گروهی افراد باید لیستی از مطالبی که هنوز کامل به آن‌ها تسلط ندارند یا کامل یاد نگرفته‌اند را تهیه کنند. این کار باعث می‌شود نقاط قوت و ضعف افراد در مورد موضوعات درسی مشخص شود و زمان بیشتری را برای رفع آن مشکلات صرف کنند.

مطالعه گروهی

نتیجهگیری

مطالعه گروهی، رویکردی موثر در فرایند یادگیری است که با تقویت تعامل و تبادل دانش، به افزایش عمق و سرعت یادگیری کمک می‌کند. این روش، چه به‌صورت رسمی و چه غیررسمی، فرصت‌هایی برای یادگیری تعاملی و کاهش استرس در فرآیند مطالعه فراهم می‌آورد. همچنین، با برنامه‌ریزی مناسب و انتخاب اعضای هماهنگ، مطالعه گروهی می‌تواند به ابزاری کلیدی برای پیشرفت تحصیلی و شخصی تبدیل شود.

سوالات متداول

  1. مطالعه گروهی چگونه می‌تواند بر عمق و سرعت یادگیری تاثیر بگذارد؟

مطالعه گروهی با بحث و تبادل نظر، درک عمیق‌تر و یادگیری سریع‌تر را تقویت می‌کند و انگیزه یادگیری را بالا می‌برد.

  1. چه تفاوت‌هایی بین مطالعه گروهی رسمی و غیررسمی وجود دارد و هر کدام چه کاربردهایی دارند؟

مطالعه گروهی رسمی تحت نظارت اساتید با تمرکز بر پروژه‌های تخصصی است، در حالی که نوع غیررسمی، دوستانه و معطوف به آمادگی امتحانات است.

  1. چگونه می‌توانیم جلسات مطالعه گروهی را به شیوه‌ای موثر و کارآمد سازمان‌دهی کنیم؟

مطالعه گروهی موثر با تشکیل گروه‌های کوچک، برنامه‌ریزی دقیق، انتخاب محیط مناسب و مشارکت فعال اعضا حاصل می‌شود.

مقالات مرتبط

بهترین زمان مطالعه در ماه رمضان

بهترین زمان برای مطالعه در ماه رمضان، اوقاتی است که شما بیشترین انرژی را دارید و می‌توانید بهترین بازدهی را از مطالعه به دست آورید. برای مطالعه در ماه رمضان باید ساعاتی را انتخاب کنید که در آنها تمرکز کافی برای مطالعه متن مورد نظرتان را دارید. برخی از افراد ساعات آغاز صبح را زمان […]
08 / 02 / 1403

جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه+عوامل و راهکار ها

راهکارهای بسیار زیادی برای جلوگیری از خواب آلودگی هنگام مطالعه وجود دارند که شما می توانید با استفاده از آنها ساعت های خواب خودتان را بهتر تنظیم کنید. اما مهمترین راهکار برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه این است که در مرحله اول عوامل خواب آلودگی هنگام مطالعه را شناسایی و تا حد ممکن آنها […]
28 / 01 / 1403

بهترین روش حفظ كردن لغات انگليسی

امروزه یادگیری زبان انگلیسی به یک ضرورت تبدیل شده است. اما یکی از بزرگترین چالش‌ها در این مسیر، حفظ کردن لغات است. روش‌های مختلفی برای حفظ لغات وجود دارد اما مهم پیدا کردن روشی است که با سبک یادگیری و اهداف فرد سازگار باشد. با دپارتمان آموزشی برترین دبیرستان دوره اول دخترانه شیراز جنوبی همراه […]
20 / 12 / 1402